بررسی ۹ بازی و اسباب‌بازی سرگرم‌کننده در مصر باستان

۲۴ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۰:۵۱ کد : ۲۳۸۶ مدرسه بازی‌پردازی مقالات
تاریخچه بازی‌های رومیزی، به سال‌ها قبل بازمی‌گردد و کشورهایی از جمله ایران، مصر، هند، یونان و… در این زمینه پیشتاز بوده‌اند. مصر، یکی از همین کشورهاست که بر طبق اسناد تاریخی، مبدا و توسعه‌دهنده مهمی برای بازی‌های رومیزی بوده است. اکنون سرگرمی‌های محبوب کودکان در مصر باستان را بررسی می‌کنیم:
بررسی ۹ بازی و اسباب‌بازی سرگرم‌کننده در مصر باستان

مترجم: رعنا نبئی

ویراستار: علی علیزاده

 

مطالب مرتبط

معرفی بازی باستانی Ludus dudodecim scriptorium

معرفی بازی قدیمی و تاریخی Goose (غاز)

معرفی بازی باستانی Mehen

معرفی بازی باستانی Senet

معرفی بازی باستانی «Sugoroku»

 

بررسی ۹ بازی و اسباب‌بازی سرگرم‌کننده در مصر باستان
تاریخچه بازی‌های رومیزی، به سال‌ها قبل بازمی‌گردد و کشورهایی از جمله ایران، مصر، هند، یونان و… در این زمینه پیشتاز بوده‌اند. مصر، یکی از همین کشورهاست که بر طبق اسناد تاریخی، مبدا و توسعه‌دهنده مهمی برای بازی‌های رومیزی بوده است. اکنون سرگرمی‌های محبوب کودکان در مصر باستان را بررسی می‌کنیم:

 


۱. بازی با عروسک‌های پارچه‌ایی
مورد اول، تندیس‌های سفالی می‌باشد که با گذشت زمان دچار تغییراتی شدند. این تندیس‌های سفالی که درواقع شبیه عروسک بودند، قبل از تاریخ ساخته شده‌اند و در ابتدا به عنوان بت‌های مقدس توسط مردم پرستیده می‌شدند. اما حدود ۵۰۰۰ سال پیش در مصر، این تندیس‌‌ها دیگر بت‌های مذهبی نبودند و مردم با پارچه‌هایی که خود داشتند و یا افرادی که این تندیس‌ها را می‌فروختند، برای آن‌ها لباس درست می‌کردند که این کار آن‌ها را تبدیل به عروسک‌های زیبایی می‌کرد. این عروسک‌ها با گذشت زمان، به شهرت بیشتری رسیده و به یک اسباب‌بازی محبوب برای کودکان تبدیل شدند.

 


۲. بازی با توپ (بازی‌های توپی)
باوجود تفاوت‌های آشکار توپ‌های مصری با توپ‌های معمولی، می‌توان گفت که این اسباب‌بازی در گذشته طرفداران زیادی بین جوانان مصری داشته است. توپ‌های قدیمی به طور کلی از قطعاتی همانند پارچه، برگ‌های خشک نخل، گیاهان مقاوم و نوارهای چرمی ساخته شده بودند که این رشته‌های طناب مانند با اتصال به یکدیگر بلوک‌های محکمی را تشکیل می‌دادند. با این حال بسیاری از این توپ‌ها، از دیوار‌های جامد یکپارچه که داخل آن توخالی بوده و با هوا پر شده بود ساخته شده بودند.

 


۳. بازی با تاس (برای آشنایی بیشتر با تاریخچه تاس‌ها روی اینجا کلیک کنید)
در گذشته هنگام حفاری‌هایی که برای کشف آثار باستانی و تاریخی در مصر انجام شده است، تاس‌های زیادی پیدا شده‌اند. از میان این تاس‌ها، تاس‌های شش‌ضلعی کلاسیک کشف شد که در بسیاری از آ‌ها از علامت‌گذاری نقطه‌ای (برای نشان دادن اعداد روی تاس) استفاده می‌شود که شباهت زیادی به تاس‌های معاصر دارد. همچنین در میان تاس‌هایی که کشف شده، تاس‌های متنوعی در قالب چند وجهی وجود دارد، مانند تاس‌های RPGd20 فعلی که در دنیا بسیار پرطرفداراند. استفاده از تاس های چند وجهی هنوز در باستان‌شناسی ثابت نشده، اما با توجه به اسناد به دست آمده، بسیاری از آن‌ها به عنوان قطعه‌ای از بازی‌های رومیزی و بخشی از مراسم یا جلسات فالگیری کاربرد داشتند.

 


۴. بازی موش سرامیکی کنجکاو
موش سرامیکی کنجکاو عروسکی شبیه موش می‌باشد که از سرامیک‌های پخته شده با یک مفصل متحرک در ناحیه فکش ساخته شده است. برای راحت‌تر حرکت کردن این اسباب‌بازی، جنس مفصل به طور معمول از چوب می‌باشد. این مفصل متحرک توسط سیم یا نخی که به سر موش وصل است، حرکت داده می‌شود. متاسفانه، مشخص نیست که از این عروسک دقیقاً در چه بازی‌ای استفاده می‌شده اما با این وجود، این عروسک به عنوان یک اثر ارزشمند تاریخی، قابل ستایش است.

 


۵. بازی با مار(بازی مار): بازی «مهن (Mehen)»
بازی مار که در مصر میانه به آن (Mehen) نیز می‌گویند، دارای صفحه دایره‌ای شکل است که الگویی از حیوانات را تقلید می‌کند. در انجام این بازی، قطعات و مهره‌هایی به کار برده شده است که در برخی از پرونده‌های گرافیکی و تصاویر موجود در مصر باستان (نه به صورت دقیق) قابل مشاهده می‌باشد، اما تا به امروز مشخص نیست که قوانین این بازی دقیقاً چه بوده است. (Mehen) نام خدایی است که در مصر باستان وجود داشته و به معنای موجودی الهی است که با مارها ارتباط دارد. برای آشنایی بیشتر با این بازی روی اینجا کلیک کنید.

 


۶. بازی کشیدن اسب چرخ‌دار
این اسباب‌بازی امروزه نیز وجود دارد و درواقع نمونه‌ایی از اسب چوبی با رنگ‌های مختلف می‌باشد. این اسب چرخ‌دار توسط طنابی که به دهان حیوان متصل شده است‌، کشیده می‌شود.

 


۷. عروسک Grinder
در مصر باستان، این موضوع رایج بود که اسباب‌بازی‌ها نمایانگر فعالیت‌های اقتصادی و انجام کارهای مشترک جامعه هستند که می‌توانند ابزاری آموزنده برای کودکان باشند. یک مثال جالب، نوعی عروسک بوده که شبیه یک چرخ‌دانه با آسیاب طراحی شده است. این عروسک، سنگی را نگه می‌دارد که با حرکت بدن حرکت می‌کند و روی یک سطح سنگی خراشیده می‌شود. این اسباب‌‎بازی دارای پویایی آموزشی و بازیگوشی است و در نتیجه شباهت بسیار زیادی به یک آسیاب حرفه‌ایی و واقعی دارد که می‌تواند به کودکان آسیاب کردن را آموزش بدهد.

 


۸. بازی شغال‌ها در مقابل سگ‌ها (Jackals vs. Dogs)
این اسباب‌بازی دارای یک سینی با کشو برای نگهداری مهره‌ها، پنج چوب با سر سگ و پنج چوب با سر شغال است که بر روی صفحه آن ۵۸ سوراخ وجود دارد. هیچ سندی که در مورد عملکرد و قوانین این بازی اطلاعات دقیقی به ما بدهد یافت نشده، اما برخی از مورخان به این موضوع اشاره می‌کنند که پیش‌بینی برخی ویژگی‌ها و قوانین در این بازی امکان پذیر است. از بین ۵۸ حفره‌ایی که روی صفحه بازی وجود دارد، ۲۹ حفره برای یک بازیکن و ۲۹ حفره دیگر برای بازیکن دیگر است. برای آشنایی بیشتر با این بازی، روی اینجا کلیک کنید.

 


۹. بازی «senet»
بازی معروف «Senet» یک بازی رومیزی ساده است که صفحه آن به سه ردیف ۱۰ تایی مربع تقسیم می‌شود. مربع‌های روی صفحه با نمادهای پراکنده خوشبختی و بدبختی پر شده است. اگرچه اطلاعات دقیقی از قوانین بازی وجود ندارد، اما می‌دانیم که این بازی یک بازی استراتژیک می‌باشد. این فرضیه وجود دارد که بازیکنی که زودتر مهره‌های خود را به سمت زمین حریف برساند، برنده بازی خواهد بود. برای آشنایی بیشتر با این بازی، روی اینجا کلیک کنید.

 

 

برای اطلاع از اخبار مربوط به بازی‌ها و مطلع شدن از مقالات تازه می‌توانید به اینستاگرام ما به آیدی bazipardazi مراجعه کنید.

 

 


منبع

‌‌‌‌‌‌

https://historicaleve.com/toys-and-games-in-ancient-egypt


 

کلید واژه ها: ببروبازیکن بردگیم بازی‌ رومیزی بازی‌ فکری بازی‌ باستانی بازی‌ تاریخی بازی‌ استراتژی سنت مهن بازی‌ مصری


نظر شما :