تجربه یک بازی هندی: بازی تاریخی «Chowka Bhara»

۰۴ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۲:۵۸ کد : ۲۴۶۳ مدرسه بازی‌پردازی مقالات
بازی تاریخی «Chowka Bhara» که به اصطلاح «Chowka Bara» نیز خوانده می‌شود، یک بازی رومیزی و تاریخی ۲ یا ۴ نفره هندی می‌باشد که هنوز هم در برخی مناطق هند بازی می‌شود. این بازی، یک بازی مشاهده‌ای است که شامل عنصر شانس به وسیله تاس مخصوص (صدف) و یک استراتژی اصطلاحاً «پیاده‌ای» است که بازیکن تصمیم می‌گیرد بعد از ریختن تاس حرکت کند.
تجربه یک بازی هندی: بازی تاریخی «Chowka Bhara»

میانگین زمان مطالعه: ۴ دقیقه

ترجمه و ویرایش: علی علیزاده

 

مطالب مرتبط:

بررسی ۹ بازی و اسباب‌بازی سرگرم‌کننده در مصر باستان

بازی‌ها فقط یک سرگرمی نیستند، بلکه دین و فرهنگ اقوام هستند.

معرفی بازی باستانی «Senet»

معرفی بازی تاریخی «Jarmo»

تجربه یک بازی آفریقایی: بازی تاریخی «Liberian Queah (کوئه لیبریایی)»

 

بازی تاریخی «Chowka Bhara»
بازی تاریخی «Chowka Bhara» که به اصطلاح «Chowka Bara» نیز خوانده می‌شود، یک بازی رومیزی و تاریخی ۲ یا ۴ نفره هندی می‌باشد که هنوز هم در برخی مناطق هند بازی می‌شود. این بازی، یک بازی مشاهده‌ای است که شامل عنصر شانس به وسیله تاس مخصوص (صدف) و یک استراتژی اصطلاحاً «پیاده‌ای» است که بازیکن تصمیم می‌گیرد بعد از ریختن تاس حرکت کند. این بازی به طور سنتی با ۴ تا ۶ صدف یا تاس بازی می‌شود. البته نیازی به داشتن خود این بازی نیست و شما می‌توانید صفحه آن را روی کاغذ کشیده و به جای مهره‌های آن، از حبوبات و سایر ابزار استفاده کنید.

 


تاریخچه
بازی «Chowka Bhara» یکی از قدیمی‌ترین بازی‌های رومیزی موجود است که هنوز هم در مناطق خاصی از هند بازی می‌شود. در برخی از حماسه‌های هند باستان مانند «Mahabharata» مثال‌هایی از این بازی وجود دارد.
چینش بازی
این بازی به طور معمول دارای یک صفحه مربعی ۵×۵ و چهار بازیکن می‌باشد اما همچنین می‌توان تعداد مربع‌ها را بسته به تعداد بازیکنان به تعداد فرد افزایش داد؛ به عنوان مثال یک صفحه ۱۱×۱۱. با فرض اینکه اندازه صفحه بازی NxN باشد، هر بازیکن N-1 مهره خواهد داشت.

 


هدف
برای برنده شدن در این بازی، یک بازیکن باید تمام مهره‌های خود را به مرکز صفحه بازی منتقل کند.
قوانین
این بازی چندین قانون پیچیده دارد که باید رعایت شوند. اگرچه نسخه‌های مختلفی برای این بازی وجود دارد، اما قوانین زیر برای نسخه استاندارد این بازی می‌باشد:
۱. ابتدا یک بازیکن صدف‌های موجود در بازی که نقش تاس را دارند را می‌اندازد تا تعداد مربع‌هایی را که مهره‌هایش می‌توانند حرکت دهند را تعیین کند. اگر بازیکنی ۱، ۲ یا ۳ بیاورد، پس باید یکی از مهره‌های خود را انتخاب کرده و آن را به همان اندازه روی مربع‌های مسیری که برای آن بازیکن تعیین شده، منتقل کند. بازیکن باید بتواند هوشمندانه یک مهره را برای حرکت انتخاب کند تا که شانس خود را برای پیروزی در بازی افزایش دهد. اگر بازیکنی ۴ یا ۸ بیاورد، یک نوبت اضافه برای ریختن تاس دارد. بازیکنان در بازی تا زمانی که ۱، ۲ یا ۳ بیاورند، اجازه حرکت دادن مهره‌هایشان را ندارند. مثلاً، اگر یک بازیکن ۴ بیاورد، یک فرصت دیگر برای ریختن تاس به دست می‌آورد. اگر در دور دوم، ۳ بیاید، این بازیکن می‌تواند یکی از مهره‌های خود را ۴ مربع و یکی دیگر از مهره‌های خود را ۳ مربع حرکت دهد. البته اگر بخواهد، می‌‌‌تواند یک مهره را (۴ + ۳) ۷ مربع حرکت دهد. این موضوع را می‌توان برای ۳ نوبت متوالی یا بیشتر هم به کار برد.

 


۲. مهره‌های دو بازیکن مختلف نمی‌توانند هم‌زمان در یک مربع قرار داشته باشند، البته به غیر از مربع‌های «Safe» که روی صفحه بازی با علامت «X» مشخص شده‌اند. در یک صفحه ۵×۵ این مربع‌ها، نقطه شروع هر یک از بازیکنان بوده و البته یک مربع هم در مرکز صفحه به همین شکل می‌باشد. با این حال، برای صفحه‌هایی با ابعاد بالاتر، می‌توان مربع‌های بیشتری را با این خصوصیت به طور متقارن در سراسر صفحه اضافه کرد. بنابراین اگر مهره یک بازیکن هم‌زمان روی مربعی که مهره بازیکن قرار دارد، بیفتد، آنگاه بازیکن اول باید مهره بازیکن دوم را بزند. مهره زده شده بازیکن دوم به نقطه شروع بازی بازگردانده می‌شود و این مهره باید از ابتدا شروع کند. برای بردن مهره‌ها به مرکز صفحه، هر بازیکن باید حداقل یکی از مهره‌های حریف را زده باشد. مثلاً، حتی اگر یکی از مهره‌های یک بازیکن یکی از مهره‌های حریف را زده باشد، بقیه مهره‌های این بازیکن هم می‌توانند به مرکز صفحه بازی بروند. اما اگر یک بازیکن این کار را انجام ندهد، نمی‌تواند هیچیک از مهره‌های خود را حرکت دهد زیرا هیچیک از مهره‌های حریف خود را نزده است و یک شانس را از دست می‌دهد.
۳. یک بازیکن می‌تواند که به صورت هم‌زمان، دو تا از مهره‌های خود را در یک مربع قرار دهد. این قانون، قانون «دوتایی» نامیده می‌شود. اگر یک بازیکن در یک مربع خارجی یا بیرونی، یک دوتایی ایجاد کند، آنگاه مسیر مهره‌های حریف را برای یک حرکت مسدود می‌کند. اگر مهره حریف از این دوتایی عبور کند، آن حرکت باطل شده و حریف یک نوبت را از دست می‌دهد. با این حال، در نوبت بعدی، مهره حریف، می‌تواند به عقب یا جلو حرکت کرده و از این دوتایی عبور کند این قانون، برای هر حریفی در بازی قابل اجرا است. این قانون در مربع‌های داخلی مجاز نیست. برای بازیکنی که یک دوتایی می‌سازد، دو گزینه در حرکات بعدی او وجود دارد. او می‌تواند فقط با حرکت دادن یکی از مهره‌ها، آن دوتایی را بشکند، یا دوتایی را نگه دارد و هم‌زمان با هم آن دو را پیش ببرد. درصورتی که بازیکنی چند نوبت داشته باشد (چون ممکن است در پرتاب صدف‌ها ۴ و ۸ بیاید)، می‌تواند این دوتایی را به عنوان یک مهره در نظر بگیرد و آن را به یکی از اندازه‌هایی که تاس آمده منتقل کند.

 

مسیر حرکت یک بازیکن در صفحه بازی


۴. امکان ندارد که یک تک مهره بتواند یک دوتایی را بزند. یک بازیکن نمی‌تواند یک مهره خود را به همان مربع دوتایی حریف منتقل کند. یک بازیکن نمی‌تواند با یک مهره در یک حرکت از کنار دوتایی حریف بگذرد. با این حال، یک دوتایی می‌تواند یک مهره حریف را بزند و آن را وادار به حرکت به سمت نقطه شروع بازی کند.
۵. یک مهره دقیقاً باید به مرکز صفحه بازی برسد. به عنوان مثال، اگر یک مهره ۳ مربع با مرکز صفحه فاصله دارد و یک بازیکن در پرتاب تاس ۴ بیاورد، نمی‌تواند آن مهره را جابه‌جا کند. اگر این مهره تنها مهره موجود برای حرکت بازیکن باشد (سایر مهره‌ها ممکن است به دلایل مختلفی مانند مسدود شدن توسط دوتایی و…)، آن بازیکن نوبت خود را از دست می‌دهد.

 

 

برای اطلاع از اخبار مربوط به بازی‌ها و مطلع شدن از مقالات تازه می‌توانید به اینستاگرام ما به آیدی bazipardazi مراجعه کنید.

 

 

منابع


https://en.wikipedia.org/wiki/Chowka_bhara
https://blogboard.net/p/39-ancient-board-games-from-around-the-world

 

کلید واژه ها: ببروبازیکن بردگیم بازی‌ رومیزی بازی‌ فکری بازی‌ باستانی بازی‌ تاریخی بازی‌ استراتژی بازی‌ انتزاعی بازی‌ هندی


نظر شما :