سفر به کره با بازی تاریخی «Nyout»

۱۸ خرداد ۱۴۰۰ | ۲۰:۳۴ کد : ۲۴۸۱ مدرسه بازی‌پردازی مقالات
«Nyout» یک بازی مسابقه‌ای کره‌ای دو، سه یا چهار نفره است. در این بازی هر بازیکن مهره‌های خود یا به اصطلاح «اسب‌ها» را در مسیر مسابقه قرار می‌دهد و باید تلاش کند اولین بازیکنی باشد که اسب‌هایش را بر روی صفحه بازی حرکت داده و به انتهای مسیر می‌رساند. البته بعضی از نسخه‌های این بازی با بقیه متفاوت‌ترند. صفحه این بازی از معمولاً از کاغذ ساخته شده و دارای ۲۹ مهره می‌باشد. مهره‌های بازی یا همان «اسب‌ها» هم از چوب، سنگ یا کاغذ ساخته می‌شوند.
سفر به کره با بازی تاریخی «Nyout»

تخمین زمان مطالعه: ۳ دقیقه و ۳۰ ثانیه

مترجم: رعنا نبئی

ویراستار: علی علیزاده

 

مطالب مرتبط

معرفی بازی باستانی «Senet»

معرفی بازی تاریخی «Jarmo»

تجربه یک بازی آفریقایی: بازی تاریخی «Liberian Queah (کوئه لیبریایی)»

تجربه یک بازی هندی: بازی تاریخی «Chowka Bhara»

بازی تاریخی هندی «Bagh Chal»

 

سفر به کره با بازی تاریخی «Nyout»
«Nyout» یک بازی مسابقه‌ای کره‌ای دو، سه یا چهار نفره است. در این بازی هر بازیکن مهره‌های خود یا به اصطلاح «اسب‌ها» را در مسیر مسابقه قرار می‌دهد و باید تلاش کند اولین بازیکنی باشد که اسب‌هایش را بر روی صفحه بازی حرکت داده و به انتهای مسیر می‌رساند. البته بعضی از نسخه‌های این بازی با بقیه متفاوت‌ترند. صفحه این بازی از معمولاً از کاغذ ساخته شده و دارای ۲۹ مهره می‌باشد. مهره‌های بازی یا همان «اسب‌ها» هم از چوب، سنگ یا کاغذ ساخته می‌شوند.

 


تاریخچه بازی «Nyout»
کشور کره از بازی‌های رومیزی باستانی و جالبی برخوردار است. به عنوان مثال، نسخه خاصی از شطرنج در این کشور وجود دارد که توسط اقشار روشنفکر و به نوعی افرادی که سطح بالاتری در جامعه دارند بازی می‌شود. اما افراد دارای تحصیلات کمتر نیز بازی‌های خود را دارند و بازی «Nyout» یکی از این بازی‌هاست. اطلاعات دقیقی از تاریخ این بازی در دست نیست. در قرن سوم یک بازی رومیزی مشابه این بازی از چین به کره وارد شد که از آن زمان به بعد، در چین ناپدید شد؛ اما تاریخ این بازی در کره شکل گرفت تا اینکه توسط متخصص و مورخ مشهور آمریکایی، «استوارت کالین (Stewart Culin)» در سال ۱۸۹۵ مورد توجه بین‌المللی قرار گرفت.

 


قوانین بازی «Nyout»
قوانین این بازی بر اساس قوانین ارائه شده توسط تاریخدان بازی «R. C. Bell» نوشته شده ست. اگرچه اسناد و اطلاعات مختلفی برای این بازی وجود دارد، اما قوانین زیر، ساده‌ترین و منطقی‌ترین قوانین هستند:
۱. این بازی روی یک صفحه دایره‌ای شکل بازی می‌شود و همان‌طور که در شکل بالا نشان داده شده، مسیر بازی بیشتر شبیه یک صلیب می‌باشد.
۲. در این بازی از دو نفر تا چهارنفر می‌توانند بازی کنند. قوانین تعداد اسب‌ها و بازیکنان به این صورت است که برای دو بازیکن، هر بازیکن چهار مهره دارد، برای سه بازیکن، هر بازیکن سه اسب دارد و برای چهار بازیکن، بازیکنان به صورت دو به دو با هم در یک تیم قرار می‌گیرند و هر بازیکن دو اسب دارد.
۳. برای تعیین تعداد حرکت اسب‌ها، از تاس‌هایی که با چوب ساخته شده‌اند استفاده می‌شود. این تاس‌ها در یک طرفشان علامت‌گذاری شده و در سمت دیگرشان خالی هستند.
۴. بازیکنان برای تعیین شروع‌کننده بازی، تاس‌ها را پرتاب می‌کنند. بازیکنی که بالاترین امتیاز را به دست آورد، بازی را شروع می‌کند.
۵. همان‌طور که گفته شد، یک بازیکن برای شروع حرکت، باید تاس بریزد. اگر ۴ یا ۵ بیاید، تاس‌ها باید مجدداً ریخته شوند و نتایج هر دو تاس بایدذکر شود.

 


۶. پس از ریختن تاس‌ها، بازیکنان باید یکی از موارد زیر را انجام دهند:
الف) با توجه به اعدادی که در ریختن تاس آمده، ممکن است یک اسب در مسیر ۱-۵ وارد صفحه بازی شود (به صفحه بالا نگاه کنید).
ب) همان‌طور که در عکس نشان داده شده است، اسبی که از قبل روی دایره بیرونی قرار دارد، می‌تواند با توجه به اعداد روی تاس، خلاف جهت عقربه‌های ساعت حرکت کند. اسبی که از کنار خانه N عبور می‌کند مسیر خود را به پایان رسانده و باید از صفحه بیرون برود.( دیگر نیازی به ریختن تاس نیست)
ج) اسبی که روی خانه‌هایE ، S یا W قرار دارد، می‌تواند در امتداد یکی از بازوهای صلیب به سمت مرکز حرکت کرده و به خانه N برسد.
د) اگر اسبی از قبل روی صلیب باشد می‌تواند به طرف مرکز حرکت کند و به سمت خانه N چرخانده شود. اگر از خانه N عبور کند، مانند قانون ۶ از صفحه بازی بیرون برود.
۷. اگر یکی از اسب‌های یک بازیکن بر روی مربعی قرار بگیرد که یکی از اسب‌های دیگرش قرار دارد، می‌تواند این دو اسب را هم‌زمان حرکت دهد. اگر تعداد اسب‌های روی صفحه بازی زیاد باشد، بازیکنان می‌توانند سه یا حتی چهار اسب را در کنار هم قرار دهند.
۸. در جایی که تاس‌ها دو بار ریخته شده باشند، بازیکنان می‌توانند از اعداد تاس‌ها برای حرکت یک اسب یا حرکت اسب‌های مختلف استفاده کنند.
۹. اگر اسب یک بازیکن روی اسب حریف قرار بگیرد، اسب حریف تصرف شده و باید از صفحه بازی بیرون برود و دوباره بازی را شروع کند.
۱۰. بازیکنی برنده بازی می‌شود که تمام اسب‌هایش به پایان مسیر رسیده باشند و از صفحه خارج شده باشند.
۱۱. بازی دو نفره زمانی به پایان می‌رسد که یک بازیکن به عنوان نفر اول اسب خود را از صفحه بازی خارج کند.

 


استراتژی بازی «Nyout»
مهره‌هایی که یک بازیکن تازه وارد صفحه بازی کرده باشد، چنانچه دیگر بازیکنان مهره‌هایی برای وارد کردن در صفحه بازی داشته باشند، در خطر هستند؛ به خصوص هنگامی که سه بازیکن یا بیشتر در حال بازی هستند. بنابراین اولین کاری که یک بازیکن باید انجام دهد این است که اگر مهره‌اش در دور اول توسط مهره‌های حریف تصرف نشود، در دور بعد باید آن را از شروع مسیر دور کند. باید توجه داشته باشید که در این بازی نمی‌توان از مهره‌ها دفاع کرد، بنابراین باید مراقب مهره‌های حریف باشید. ورود به خانه مرکزی، به ویژه از سمت غرب و جنوب حرکت ارزشمندی در بازی می‌باشد. حتی ورود به مرکز صفحه از سمت شرق که دارای مسیر طولانی‌تری می‌باشد، هم برای بازیکنان منفعت دارد، زیرا با این کار مهره‌های بازیکنان از مسیر حرکت مهره‌های حریف خارج می‌‌شوند. جفت‌سازی دو مهره در کنار هم، بر روی این استراتژی تاثیر زیادی ندارد. معمولاً این کار نباید یک هدف استراتژیک باشد، اما جفت شدن مهره‌ها به نفع کسی است که کار را با سرعت بیشتری به پایان می‌رساند.

 

 

برای اطلاع از اخبار مربوط به بازی‌ها و مطلع شدن از مقالات تازه می‌توانید به اینستاگرام ما به نشانی bazipardazi مراجعه کنید.

 

 

منابع:


http://www.cyningstan.com/game/69/nyout
https://www.britannica.com/topic/nyout

 

کلید واژه ها: ببروبازیکن بردگیم بازی‌ رومیزی بازی‌ فکری بازی‌ باستانی بازی‌ تاریخی بازی‌ استراتژی بازی‌ انتزاعی بازی‌ کره‌ای


نظر شما :