معرفی بازی «ماروپله»

۲۷ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۲:۰۲ کد : ۲۳۵۰ مدرسه بازی‌پردازی معرفی بازی
بازی «ماروپله» را دیگر همه ما می‌شناسیم. بازی‌ای مفرح که هنوز هم طرفداران زیادی دارد و افراد بزرگسال نیز برای گذراندن اوقات فراغت آن را بازی می‌کنند. این بازی، یک بازی کاملاً شانس‌محور می‌باشد که تاریخچه جالبی نیز دارد. در ادامه، بیشتر با این بازی آشنا می‌شویم.
معرفی بازی «ماروپله»

گردآوری: علی علیزاده:

 

مطالب مرتبط

معرفی بازی «دار (Hangman)»

معرفی بازی «پانتومیم»

معرفی بازی «زو (کبدی)»

معرفی بازی «منچ»

معرفی «نقطه‌بازی»

 

معرفی بازی «ماروپله»
بازی «ماروپله» را دیگر همه ما می‌شناسیم. بازی‌ای مفرح که هنوز هم طرفداران زیادی دارد و افراد بزرگسال نیز برای گذراندن اوقات فراغت آن را بازی می‌کنند. این بازی، یک بازی کاملاً شانس‌محور می‌باشد که تاریخچه جالبی نیز دارد. در ادامه، بیشتر با این بازی آشنا می‌شویم.

 


این بازی برای اولین بار در قرن دوم قبل از میلاد در هند انجام شد. در آن زمان از این بازی برای یاد دادن فلسفه‌های کشور هند و چین و آموزش دادن «کارما» و «کاما» یا سرنوشت و خواسته انسان به کودکان مورد استفاده قرار می‌گرفت. روند کلی این بازی، مفهوم سرنوشت یا بخت را با چرخاندن و آمدن یک عدد تصادفی بر روی تاس نمایش می‌دهد و رسیدن به تمایلات انسان مطابق با نردبان‌‎ها و مارهایی است که بر سر راه او قرار دارد. علاوه بر آن، این بازی با نمایش‌دادن یک چرخه کارما، یک درس اخلاقی بزرگ را نمایش می‌دهد و مربع آخر نمایش دهنده رستگاری از چرخه تولد و مرگ است. بازیکن با استفاده از نردبان می‎‌تواند به پله‌های بالاتر برسد که تولد را نمایش می‎دهد، همچنین در مقابل می‌‎تواند توسط ماری نیش بخورد و به قسمت‎های پایین‎تر سقوط کند که نشان دهنده سقوط انسان به مراحل پایین‌تر زندگی از طریق انجام اعمال شیطانی و بد است.

 


«ماروپله»، یک بازی رومیزی کودکانه کلاسیک است که بین دو نفر یا بیشتر و روی صفحه‌ای که به مربع‌های کوچک تقسیم شده‌است، انجام می‌شود. خانه‌هایی که شروع یک نردبان باشند با قرار گرفتن در آن مهره به سمت انتهای نردبان حرکت می‌کند و خانه‌هایی که سر مار در آن باشد با قرار گرفتن در آن به سمت انتهای مار حرکت می‌کند. هر صفحه بازی معمولاً دارای صد خانه است که با تاس انداختن و به ترتیب طی کردن خانه‌ها، هر فردی که زودتر به خانه پایان برسد برنده است. در سطح ساده بازی «ماروپله» اگر روی خانه‌های شماره ۹۵ تا ۹۹ باشید و با تاس عددی بیاورید که بیشتر از تعداد خانه‌ها باشد، مهره حرکت نمی‌کند. برای مثال اگر روی خانه ۹۶ باشید و تاستان ۵ بیاورد، حرکت نمی‌کنید و نوبت حریف بعدی است. اما در سطح پیشرفته مهره‌ها برگشت دارند و این بازی را سخت‌تر می‌کند، بخصوص چون معمولاً ماری در یکی از خانه‌های نامبرده وجود دارد. در سطح پیشرفته برای مثال اگر روی خانه ۹۶ باشید و تاستان ۵ بیاورد، ۴ خانه به جلو می‌روید و ۱ خانه برگشت می‌کنید. پس برای بردن بازی یا باید (در این مثال) مستقیماً عدد ۴ بیاورید، یا اعداد ۱ تا ۳ تا کمی جلوتر بروید. البته به شرطی که به نیش مار برخورد نکنید.

 

‌‌


توجه داشته باشید که حتماً نیاز به خریدن این بازی نیست و شما می‌توانید صفحه بازی را بر روی کاغذ کشیده و به جای مهره بازی، از هر وسیله دیگری همچون نخود و لوبیا استفاده کنید. برای داشتن تاس هم می‌توانید به روش سنتی برای خود تاس بسازید. در عید نوروز، حتماً این بازی را انجام دهید.

 

 

برای اطلاع از اخبار مربوط به بازی‌ها و مطلع شدن از مقالات تازه می‌توانید به اینستاگرام ما به آیدی bazikhallagh مراجعه کنید.

 

 

منابع

‌‌‌‌‌‌‌
http://baziza.ir/snakes-and-ladders-game/
https://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%85%D8%A7%D8%B1_%D9%88_%D9%BE%D9%84%D9%87


 

کلید واژه ها: ببروبازیکن بردگیم بازی‌ رومیزی بازی‌ فکری بازی‌ دورهمی بازی‌ خانوادگی بازی‌‎های نوروزی بازی‌های نوروزی


نظر شما :