بررسی سیر تاریخی اسباب‌بازی‌های تمدن ایران باستان

۲۲ تیر ۱۴۰۰ | ۱۱:۳۳ کد : ۲۵۱۵ مدرسه بازی‌پردازی مقاله علمی
دوران ایران باستان، دوران تشکیل دولت ماد تا پایان حکومت ساسانیان و حمله عرب به ایران است. پیش از مهاجرت آریایی‌ها به فلات ایران، اقوامی با تمدنهای متفاوت در ایران می‌زیستند. در پیامد این امر، جامعه ایرانی نه تنها محتمل ذهنیت جدیدی از مفهوم کودکی، که پذیرای تعریف نوینی از باز یهای کودکانه و انواع آن گردید.
بررسی سیر تاریخی اسباب‌بازی‌های تمدن ایران باستان

 

مطالب مرتبط:
اثربخشی بازی‌درمانی براساس رویکرد لوی در کاهش اضطراب کودکان سرطانی

بازی‌پردازی (Gamification) فناوری نوین اقناع مخاطب

کارکرد مفاهیم استعاری در طراحی اسباب بازی

اهمیت نوآوری باز بر توسعه ایده در فرایند نوآوری اسباب بازی ایرانی

ارزش‌های طراحی گرافیک در کارت بازی‌های آموزشی

 

عنوان مقاله: بررسی سیر تاریخی اسباب‌بازی‌های تمدن ایران باستان

نویسندگان: مرضیه ال هدادی، بهاره نجاتی و پریا بیرقیان

نشریه: مبانی نظری هنرهای تجسمی

اطلاعات نشریه: شماره ۸، بهار و تابستان ۱۳۹۸; از صفحه ۱۳۱ تا صفحه ۱۴۰

 

چکیده: دوران ایران باستان، دوران تشکیل دولت ماد تا پایان حکومت ساسانیان و حمله عرب به ایران است. پیش از مهاجرت آریایی‌ها به فلات ایران، اقوامی با تمدنهای متفاوت در ایران می‌زیستند. در پیامد این امر، جامعه ایرانی نه تنها محتمل ذهنیت جدیدی از مفهوم کودکی، که پذیرای تعریف نوینی از بازی‌های کودکانه و انواع آن گردید. فرهنگ و تمدن به مفهوم قومنگاری -که آیین و رسوم را نیز شامل می‌شود- تاثیرات زیادی بر عروسکها، به‌خصوص عروسک‌های دست‌ساز سنتی داشته‌است. در این مقاله، برآنیم تا به این پرسش پاسخ گوییم که: جامعه در تمدن ایران باستان چه درک و دریافتی از اسباب‌بازی‌های کودکان داشته و اسباب‌بازی‌های این دوره چگونه بوده است و چه تاثیری از نظر آموزشی و تربیتی بر کودکان داشته است؟ هدف از این مقاله، بررسی اسباب‌بازی، شکل، طرح و جنس اسباب‌بازی و انواع آن در دوران ایران باستان می‌باشد. مشاهده آثار هنری و مطالعه کتاب‌های تاریخی آن دوره، مهمترین شیوه در بررسی این مقاله است. از دیگر منابع مهم در این تحقیق، استفاده ار سفرنامه‌ها و برخی کتاب‌های ادبی دوره ایران باستان بوده است، که مطالب ارزشمندی در خصوص اسباب‌بازی این دوره به‌دست می‌دهد. حاصل پژوهش آن است که اکثر اسباب‌بازی‌ها، از فرم‌های ساده و جنس مفرغ، سفال، شیشه و نقره ساخته شده‌اند و اکثر اسباب‌باز ی‌ها، محدود به طبقات و اقشار بالای جامعه بودند. این پژوهش، به روش تاریخی تحلیلی و برپایه گردآوری اطلاعات، داده‌های مستند تصویری و مطالعات کتابخانه‌ای انجام شده‌است.

واژگان کلیدی: بازی، اسباب‌بازی، ایران باستان، تربیت

برای اطلاع از اخبار مربوط به بازی‌ها و مطلع شدن از مقالات تازه می‌توانید به اینستاگرام ما به نشانی bazipardazi مراجعه کنید.

 


لینک دانلود فایل

نظر شما :