چگونه در بازی «کاتان (Catan)»، حریفان را کیش‌ومات کنیم؟!!! (قسمت دوم)

۳۱ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۲:۲۵ کد : ۲۵۵۸ معرفی بازی
در‬ مقاله‬ قسمت‬ اول، با‬ اجزا‬ی بازی و همچنین اقدامات اولیه و تاثیرگذار این بازی‬ آشنا‬ شدیم. ‬در این قسمت به استراتژی‏‌های مختلفی که شما با توجه به وضعیت قرارگیری قطعات جزیره دنبال می‌کنید، خواهیم پرداخت. دقت داشته باشید که در این بازی هیچ استراتژی به خصوصی وجود ندارد که همیشه برنده باشد. بلکه شما باید با توجه به وضعیت هر بازی و قرارگیری پایگاه‏های حریف و خودتان بهترین استراتژی را انتخاب کنید.
چگونه در بازی «کاتان (Catan)»، حریفان را کیش‌ومات کنیم؟!!! (قسمت دوم)

تخمین زمان مطالعه: ۱۰ دقیقه

ترجمه و گردآوری: رعنا نبئی و علی علیزاده

ویراستار: علی علیزاده

 

مطالب مرتبط:

معرفی بازی بلاک‌آس (Blokus)

بررسی استراتژی برد در بازی «بلاک‌آس (Blokus)»

استراتژی‌های برد در بازی «سکونت در مریخ (Terraforming mars)»

آشنایی با یکی از تاثیرگذارترین بازی‌های رومیزی تاریخ، «کاتان (Catan)»

چگونه در بازی «کاتان (Catan)»، حریفان را کیش‌ومات کنیم؟!!! (قسمت اول)

 

چگونه در بازی «کاتان (Catan)»، حریفان را کیش‌ومات کنیم؟!!! (قسمت دوم)
در‬ مقاله‬ قسمت‬ اول، با‬ اجزا‬ی بازی و همچنین اقدامات اولیه و تاثیرگذار این بازی‬ آشنا‬ شدیم. ‬در این قسمت به استراتژی‏‌های مختلفی که شما با توجه به وضعیت قرارگیری قطعات جزیره دنبال می‌کنید، خواهیم پرداخت. دقت داشته باشید که در این بازی هیچ استراتژی به خصوصی وجود ندارد که همیشه برنده باشد. بلکه شما باید با توجه به وضعیت هر بازی و قرارگیری پایگاه‏های حریف و خودتان بهترین استراتژی را انتخاب کنید.

 


استراتژی فرمانده (Commander):
در این استراتژی، هدف مهم ساخت دو شهر قبل از ایجاد جاده یا پایگاه جدید است. بنابراین بیشترین منبع مورد نیاز برای این استراتژی گندم و سنگ هستند و آجر و چوب نقش کمرنگی در آن دارند. همچنین بازیکنی که از این استراتژی پیروی می‏کند علاقه‏مند به خرید تعداد زیادی کارت توسعه است. یک ترکیب خاص برای بردن بازی با این استراتژی شامل ساخت ۳ شهر (۶ امتیاز) + ۲ کارت امتیاز (۲ امتیاز) + تصاحب بزرگ‌ترین ارتش (۲ امتیاز) است. این بازیکنان عمده‏ جاده‏‌سازی خود را با استفاده از کارت جاده‏‌سازی انجام می‏‌دهند. بنابراین حتی بدون به دست آوردن یک چوب و یک آجر در کل بازی هم می‌‏توان با استفاده از این استراتژی برنده شد. در این حالت با یک کارت جاده‌سازی و یک کارت سال فراوانی منبع لازم جهت ساخت دو جاده و پایگاه سوم به دست خواهد آمد.

 


چه زمانی از این استراتژی استفاده کنیم؟
• در صورتی که جزیره از نظر سنگ غنی باشد.
• در صورتی که شما منابع سنگ را احتکار کرده باشید و یا بهترین موقعیت تولید سنگ برای شما باشد و موقعیت سنگ دیگران دارای اعدادی باشد که احتمال کمتری برای رو شدن دارند.
• تولید سنگ، گندم و گوسفند شما بالا باشد.
• بقیه‏ی بازیکنان از استراتژی‏های دیگر پیروی کنند.
مواردی که باید در این استراتژی انجام داد:
• به هر طریق ممکن اولین شهر خود را بسازید. گوسفند و چوب و آجر را برای به دست آوردن سنگ و گندم تبادل کنید.
• دیگران را برای به دست آوردن طولانی‏ترین جاده تهیج کنید.
• مطمئن شوید که حداقل یک مکان برای ایجاد پایگاه سوم شما وجود داشته باشد. بردن بازی با ۲ شهر، ۴ کارت امتیاز و بزرگترین ارتش امکان‏پذیر اما نیازمند شانس بسیار خوب است.
• نگران جاده‌ها و پایگاه‏های ساخته‏ شده‏ حریفان نباشید و بر ساخت شهرهای خود متمرکز شوید.
• دسترسی دیگر بازیکنان به سنگ را کاهش دهید.
• در کورس تصاحب بزرگ‌ترین ارتش باقی بمانید.
• تقریباً دو برابر گوسفند، گندم و سنگ، و دو برابر آجر و چوب، گوسفند داشته باشید.

 


استراتژی توسعه ‏دهنده (Develpoer):
تمرکز این استراتژی بر کارت‏های توسعه است. در این استراتژی در هر زمان که امکان آن وجود داشته باشد، کارت توسعه خریداری می‏‌شود و تنها در صورتی که امکان آن نباشد، به ساخت بقیه موارد خواهید پرداخت. افرادی که از این استراتژی پیروی می‏‌کنند، معمولاً در انتها دارای بزرگ‌ترین ارتش و تعداد زیادی کارت امتیاز هستند. در صورتی که بالانس خوبی میان گوسفند، سنگ و گندم داشته باشید، این استراتژی بسیار خوب عمل می‏‌کند. بازی کردن این استراتژی همیشه سرگرم‌کننده است اما همیشه شما را برنده نمی‌کند. یکی از موارد جالب این استراتژی، این است که شما مهره‏ «دزد» را در همه ‏جای جزیره قرار می‏‌دهید اما موقعیت شما بر روی جزیره آن‌قدر ضعیف است که کمتر کسی شما را هدف قرار خواهد داد. عجیب نیست که در این استراتژی شما ۳ یا ۴ کارت امتیاز و بزرگ‌ترین ارتش را داشته باشید. بنابراین برای بردن بازی تنها نیاز به ساخت چند پایگاه یا شهر است. برای انجام این کار، می‏‌توانید از کارت‏های احتکار، سال فراوانی و ساخت جاده استفاده کنید.

 


چه زمانی از این استراتژی استفاده کنیم؟
• زمانی که موقعیت پایگاه‌های اولیه‏ شما بالانس یکسانی از گوسفند، گندم، سنگ به شما می‌دهد.
• از بازی کردن به نحوی که حریفان‌تان را کلافه کنید، لذت می‏‌برید.
• بقیه‏ حریفان از استراتژی‏‌های دیگری استفاده می‌کنند.

مواردی که باید در این استراتژی انجام داد:
• دست خود را باز بگذارید. بین این استراتژی و «استراتژی فرمانده» تفاوت کمی وجود دارد. اگر امکان ساخت شهر را دارید، می‏‌توانید استراتژی خود را به «استراتژی فرمانده» تغییر دهید.
• تعداد یکسانی گندم و سنگ، و تقریباً ۳/۲ این مقدار گوسفند ذخیره کنید. واقعاً نیازی به آجر یا چوب نخواهید داشت. تمامی منابع دیگر را از طریق کارت‏های توسعه و دزدی از بازیکنان دیگر به دست خواهید آورد.

 


استراتژی تولیدکننده (Producer):
تمرکز این استراتژی کسب بیشترین منبع نسبت به بازیکنان دیگر است تا از این طریق بر همه‏ آن‏ها تسلط پیدا کنید. بازیکنی که از این استراتژی استفاده می‏‌کند، سریع به سراغ طولانی‌ترین جاده یا بزرگ‌ترین ارتش نمی‌رود تا زمانی که ۶ تا ۸ امتیاز از طریق ساخت پایگاه و شهر جمع کند. در این زمان است که وفور منابع به او این اجازه را می‏دهد تا به سراغ طولانی‌ترین جاده و بزرگ‌ترین ارتش برود. البته مشکل این استراتژی این است که شما هدف خوبی برای مهره‏ «دزد» خواهید بود. همچنین این امکان وجود دارد که استراتژی‌‏های متمرکزتر شما را از رسیدن به طولانی‏‌ترین جاده و بزرگ‌ترین ارتش محروم کنند، مگر اینکه واقعاً تولید منبع شما به حدی باشد که آن‏ها را پشت سر بگذارید. مشکل دیگر این استراتژی این است که در اواخر بازی شما کارت‌های منبع زیادی خواهید داشت که اگر با یکدیگر هم‌خوانی نداشته باشند، مجبور خواهید بود که تبادلات زیادی با بانک انجام دهید که به‌صرفه نیستند. بردن بازی با این استراتژی بدون داشتن یک بندر خوب بسیار سخت است.

 


چه زمانی از این استراتژی استفاده کنیم؟
• موقعیت پایگاه‌های اولیه‏ شما، بالانس مناسبی از منابع متنوعی با احتمال تولید بالا به شما بدهد.
• مکان‏های مناسبی جهت ایجاد پایگاه‏های خوب داشته باشید.
• یک بندر مفید و خوب در اختیار داشته باشید.
• بقیه‏ بازیکنان از استراتژی‏‌های دیگر استفاده کنند.

 


مواردی که باید در این استراتژی انجام داد:
• جاده و پایگاه بسازید.. یکی از پایگاه‌های شما باید در مجاورت بندر باشد. بهتر است این بندر یک بندر آزاد ۳ به ۱ باشد. این چهار پایگاه موتور تولید شما خواهند بود. حال به دنبال تبدیل پایگاه‏ها به شهر باشید.
• اگر از مکان ایجاد پایگاه‌های خود مطمئن هستید و خطر از دست رفتن موقعیت آن‏ها وجود ندارد، در ابتدا شهر بسازید.
• تصاحب طولانی‏‌ترین جاده از بازیکنی که «استراتژی ماجراجو» (در ادامه توضیح داده خواهد شد) را دنبال می‏کند، ساده‌تر از تصاحب بزرگ‌ترین ارتش از بازیکنی است که از «استراتژی فرمانده» یا «توسعه‌دهنده» پیروی می‏کند.
• نبرد بر سر تقاطع‌های خوب را دنبال کنید و به هر طریق در آن‏ها پیروز شوید.
• بالانس یکسانی از همه‏ منابع ایجاد کنید.

 


استراتژی ماجراجو (Exploorer):
تمرکز این استراتژی بر گسترش قلمرو از طریق ایجاد یک جاده‏ طولانی و چند پایگاه در طول آن است. بنابراین چنانچه بازیکنی قصد داشته باشد که از این استراتژی استفاده کند، باید محل پایگاه‏های اولیه‏ خود را نزدیک چوب و آجر با احتمال رخداد بالا ایجاد کند. یک ترکیب برنده‏ در این استراتژی، شامل ساخت ۲ شهر (۴ امتیاز) + ساخت ۴ پایگاه (۴ امتیاز) + طولانی‏‌ترین جاده (۲ امتیاز) است. در این استراتژی، شما خیلی زود به امتیاز ۷ خواهید رسید (۵ پایگاه + طولانی‏ترین جاده) اما در اواخر بازی، که شما نیاز به گندم و سنگ دارید، به این دلیل که امتیازات زیادی دارید، کسی با شما مبادله انجام نخواهد داد و مهره‏ «دزد» هم اکثراً در مجاورت پایگاه‏های شما قرار خواهد گرفت.

 


چه زمانی از این استراتژی استفاده کنیم؟
• زمانی که منبع بسیار خوبی از آجر و چوب در اختیار داشته باشید.
• راهی برای به دست آوردن سنگی که برای تبدیل پایگاه به شهر نیاز دارید در اختیار داشته باشید.
• بتوانید در مجاورت یک بندر پایگاه ایجاد کنید تا در اواخر بازی آجر و چوب خود را تبدیل به سنگ و گندم کنید.
• بقیه‏ بازیکنان از استراتژی‏های دیگری استفاده کنند.

مواردی که باید در این استراتژی انجام داد:
• پایگاه‏های خودتان را در طول جاده‏ای که ساخته‏‌اید ایجاد کنید. هیچ چیز بدتر از این نیست که طولانی‌ترین جاده شما به وسیله‏ یک پایگاه حریف قطع شود. با استفاده از پایگاه‏های خود امنیت جاده را تامین کنید.
• تقریباً دو برابر گندم، آجر و چوب و تقریباً دو برابر گوسفند و سنگ، گندم تضمین کنید.

 

 

استراتژی ملکه‏ گوسفندان:
این استراتژی، ضعیف‌‏ترین و در عین حال وابسته‏ترین استراتژی به نحوهی چینش قطعات جزیره است. اما اگر در موقعیت مناسب استفاده شود، منجر به بردهای بسیار خوبی خواهد شد. در این استراتژی، شما بالانس میان منابع را کنار می‏گذارید و با توجه به بندری که در اختیار خواهید داشت، به جمع‏آوری منبع آن بندر به صورت حریصانه روی می‏آورید. معمولاً از این استراتژی برای منبع گوسفند که بیشترین تعداد قطعات را داراست استفاده می‏شود. از طرف دیگر، وقتی بقیه‏ حریفان بدانند که شما فقط گوسفند دارید، احتمال این‏که مهره‏ «دزد» در مجاورت پایگاه شما قرار بگیرد، کم خواهد شد. این استراتژی معمولاً به نام «ملکه‏ گوسفندان (The Queen of Sheep)» شناخته می‏شود.

 


چه زمانی از این استراتژی استفاده کنیم؟
• جزیره از لحاظ منبع گوسفند غنی باشد.
• قطعات منبع گوسفند به هم چسبیده باشند و بتوانید آن را احتکار کنید.
• بندر منبع گوسفند در اختیار شما باشد.
• بقیه‏ بازیکنان از استراتژی‏های دیگری استفاده کنند.
• جزیره از لحاظ منبع سنگ در وضعیت مناسبی نباشد و یا بالانس بدی میان گندم، سنگ و آجر یا چوب وجود داشته باشد (به این ترتیب روند پیشرفت بقیه‏ بازیکنان کند خواهد شد و شما زمان کافی برای بردن بازی خواهید داشت).

 


مواردی که باید در این استراتژی انجام داد:
• هر بار که نوبت‌تان می‏شود، پیشنهاد مبادله‏ گوسفند با منبع مورد نیازتان را بدهید. اگر به خوبی منبع گوسفند را احتکار کرده باشید، حریفان شما به این تبادل تن خواهند داد و اگر هم تن ندادند، با صدای بلند بگویید که چقدر تصمیم آن‌ها غیرمنطقی بوده و به وسیله‏ بندری که در اختیار دارید، یک تبادل ۲ به ۱ انجام دهید. هیچ‌گاه نباید تبادلی انجام دهید که به نفع شما نباشد، چون همیشه امکان استفاده از بندر را خواهید داشت.
• «استراتژی فرمانده» را به عنوان دومین استراتژی خود در نظر بگیرید. ایجاد شهر برای کسب گوسفندان بیشتر ایده‏ بسیار خوبی است.
• علاوه بر گوسفند، حداقل وضعیت یکی از چهار منبع دیگر را هم برای خودتان بهبود ببخشید. اگر برای بیش از یک یا دو منبع نیاز به تبادل داشته باشید، بازی را خواهید باخت.

 


در ادامه، به صورت خلاصه، استراتژی‌ها و نکات لازم برای بردن حریفان در بازی «کاتان» را بررسی می‌کنیم.
۱. شما فقط قادر به ایجاد ۵ پایگاه هستید. در زمان ایجاد پایگاه‌ها، به هر ۵ منبع توجه کنید؛ همه‏ منابع از ارزش یکسانی برخوردار نیستند. البته، اغلب در ابتدا امکان استفاده از هر منبع وجود ندارد؛ پس با دقت محل را پیدا کنید تا بتوانید موارد زیر را انجام دهید:
• به سمت منبع پنجم حرکت کنید و با اولین توسعه خود، بر روی آن پایگاه ایجاد کنید. سعی کنید که یک پایگاه مفید بسازید.
• مقدار زیادی گندم، سنگ معدن و گوسفند قرار دهید. شما می‌توانید از کارت‌های توسعه برای به دست آوردن منابع مورد نیاز استفاده کنید.
• اگر شما برای منابع کلیدی به بازیکنان دیگر تکیه می‌کنید، تنها کاری که آن‌ها برای جلوگیری از رشد شما باید انجام دهند این است که تجارت با شما را متوقف کنند.
۲. وقتی چهار پایگاه دارید، باید به فکر ساختن یک شهر باشید تا یک پایگاه دیگر.

 


۳. اگر شما نفر اول یا دوم هستید، بهتر است مکان ایجاد پایگاه شما تا آن‌جایی که ممکن است در مجاورت قطعه‌ی ۶ باشد.
۴. بهترین مکان‌ها برای ایجاد پایگاه‌های اولیه، تقاطع‏‌هایی هستند که مجموع تعداد نقطه‏‌های اطراف آن ۵، ۶ و ۹ باشد.
۵. منابع سازگار خود را متعادل کنید زیرا این امر سرعت و کارایی شما را بالا می‌برد.
۶. از آنجا که شما بازی «Catan یا The Settlers of Catan» را با نقشه متغیر انجام می‌دهید، ملاحظات تاکتیکی هر بازی متفاوت است. اما نکات مشترکی در تاکتیک‌ها وجود دارد که باید به آن‌ها توجه کنید:

 


• آجر و چوب مهمترین منابع در ابتدای بازی هستند که شما به آن‌ها هم برای ساخت جاده و هم برای پایگاه‌سازی نیاز دارید. شما باید سعی کنید حداقل یکی از اولین پایگاه‌های خود را در یک جنگل یا تپه‌های شش‌ضلعی قرار دهید.
• ارزش بنادر را دست کم نگیرید. به عنوان مثال، بازیکنانی که دارای پایگاه‌ها یا شهرهایی سودده هستند، باید سعی کنند در بندر «غلات» پایگاه بسازند.
• هنگام قرار دادن دو شهرک اول خود، فضای کافی برای گسترش دادن وسعت خود باقی بگذارید. قبل از قرار دادن شهرها، به راه‌های بازیکنان دیگر خود کنید و مراقب باشید که توسط آنان احاطه نشوید!
• اگر قصد دارید سمت بندر، پایگاه بسازید، وسط جزیره ممکن است نقطه مشکل‌سازی برای اولین محل استقرارتان باشد، زیرا می‌توان آن را به راحتی از ساحل جدا کرد.
• هرچه بیشتر معامله کنید، شانس شما برای پیروزی بیشتر است.
• قرارگیری جاده در ابتدای بازی نیز بسیار مهم است.

 


۷. جاده‌های خود را به سمت مرکز صفحه بازی نشانه‌گذاری نکنید. در حاشیه‌ها بازی کنید زیرا می‌توانید در آن‌جا با بازیکنان دیگر به توافق برسید.
۸. اگر کسی می‌خواهد چیزی را معامله کند و شما تنها کسی هستید که آن کالا را دارا می‌باشید، سعی کنید برای معامله با آن بازیکن تا نوبت خود صبر کنید.
۹. حداکثر استفاده را از کارت‌های توسعه ببرید.
۱۰. اگر قصد دارید یک جاده بسازید و در همان نوبت یک کارت توسعه بخرید، همیشه ابتدا کارت توسعه را خریداری کنید؛ زیرا ممکن است یک کارت راه‌سازی دریافت کنید که باعث صرفه‌جویی در چوب و آجر شما بشود.
۱۱. همیشه فکر کنید که برای پیروزی باید چه کار کنید. برنامه خود را تنظیم کرده و آن را اجرا کنید. چند قدم جلوتر فکر کنید. کلید درک نحوه پیروزی در بازی این نیست که از جلو به عقب کار کنید، بلکه باید از عقب به جلو کار کنید. به حریفان خود هم توجه کنید. سعی کنید دریابید که برای پیروزی باید چه کار کنند و از این کار جلوگیری کنید.
۱۲. حتی اگر از بازی عقب افتاده باشید، هر چیزی که باعث ادامه بازی شود برای شما خوب است.

 


۱۳. با آگاهی از منابع حریفان خود، از مهره «دزد» برای کسی که بیشترین امتیاز پیروزی را دارد استفاده کنید. همیشه این‌طور به نظر برسید که نمی‌توانید برنده شوید تا دیگران را متقاعد کنید حریفتان پیروز بازی است.
۱۴. در بازی ۳ نفره که شما ۸ کارت دارید، ۴۲ درصد احتمال این وجود دارد که یک نفر قبل از هر نوبت ۷ امتیاز بگیرد. در بازی ۴ نفره، این احتمال به ۵۲ درصد می رسد.
۱۵. عادت کنید که در هر نوبت امتیاز دیگر بازیکنان را بشمارید و بفهمید که چگونه آن‌ها برای بدست آوردن آن‌چه برای بردن نیاز دارند عمل خواهند کرد. این کار ممکن است بدیهی به نظر برسد، اما اکثر مردم این کار را انجام نمی‌دهند.
به یاد داشته باشید که هر استراتژی نقاط ضعف و قوت خود را داراست و شما باید همیشه یک استراتژی دوم در ذهن خود داشته باشید تا در صورت شکست استراتژی اول، به آن تغییر استراتژی دهید.

 

 

برای اطلاع از اخبار مربوط به بازی‌ها و مطلع شدن از مقالات تازه می‌توانید به اینستاگرام ما به نشانی bazipardazi مراجعه کنید.

 

 

منابع:

‌‌
https://www.ultraboardgames.com/catan/tips.php
https://baziplanet.com/family/286/%DA%A9%D8%A7%D8%AA%D8%A7%D9%86-catan-

https://bazinovin.ir/introduce-strategy-settlers-of-catam/
 


 

 

کلید واژه ها: بردگیم بازی رومیزی بازی فکری بازی استراتژی بازی انتزاعی بازی اقتصادی استراتژی برد


نظر شما :