روان‌خوانی در «Dixit»: بررسی استراتژی‌های برد بازی «Dixit»

۰۵ دی ۱۴۰۰ | ۱۱:۲۰ کد : ۲۷۷۶ مدرسه بازی‌پردازی معرفی بازی
لذت بردن از بازی «Dixit» مهم‌تر از برنده شدن در آن است، اما دیدن این که چگونه، حتی در یک بازی ملایم مثل «Dixit»، استراتژی بردن نیز می‌تواند نقش داشته باشد، می‌تواند جالب باشد. در مقالات گذشته، به معرفی بازی‌های «Dixit» و «استوژیت» پرداختیم. پس در ادامه، به تحلیل و بررسی استراتژی‌هایی که برای بازی «Dixit» وجود دارد، می‌پردازیم.
روان‌خوانی در «Dixit»: بررسی استراتژی‌های برد بازی «Dixit»

تخمین زمان مطالعه: ۳ دقیقه

مترجم: رعنا نبئی

ویراستار: علی علیزاده

 

مطالب مرتبط:

سفری به تاریخ گذشته اسپانیا، با بازی «الحمرا (Alhambra)»

چگونه در بازی «الحمرا(Alhambra)» حریفان را شکست دهیم؟!

بازی رومیزی «سرنخ (Cluedo)»، تحولی برای بازی‌های جنایی و رازآلود

سرنخ‌های برای برنده شدن در بازی «سرنخ(Clue)»

چگونه برای پیروزی در بازی شطرنج، از علم روانشناسی کمک بگیریم؟!

 

روان‌خوانی در «Dixit»: بررسی استراتژی‌های برد بازی «Dixit»
لذت بردن از بازی «Dixit» مهم‌تر از برنده شدن در آن است، اما دیدن این که چگونه، حتی در یک بازی ملایم مثل «Dixit»، استراتژی بردن نیز می‌تواند نقش داشته باشد، می‌تواند جالب باشد. در مقالات گذشته، به معرفی بازی‌های «Dixit» و «استوژیت» پرداختیم. پس در ادامه، به تحلیل و بررسی استراتژی‌هایی که برای بازی «Dixit» وجود دارد، می‌پردازیم.

 


تکنیک این بازی مربوط به کارت‌هایی است که یک بازیکن در دورهای قبل بازی به دست آورده است. مثلاً، شما در حال بازی «Dixit» با علی و محمد هستید. نوبت محمد است و او کارت خود را با عنوان «کسی که فراتر از توانش زندگی می‌کند.» توصیف می‌کند. همه بازیکنان یک کارت بازی که شامل «سگی است که کت‌وشلوار گران‌قیمتی پوشیده است» رو می‌کنند. این لباس‌ها، مخصوصاً برای سگ، بسیار زیبا هستند، بنابراین این باید همان کارتی باشد که محمد توصیف کرده است.

 


خب تا این‌جا همه چیز خوب به نظر می‌رسد و گویا این کارت کاملاً با توضیحات محمد مطابقت دارد و به نظر می‌رسد ایده خوبی است که به آن کارت به عنوان کارت محمد اشاره کنید. اما حالا یک دوراهی به وجود می‌آید. دور قبل نوبت علی بود که کارت خود را با عنوان «گرگی در لباس میش» توصیف کرد. در آن دور محمد یک کارت «رباتِ اختاپوس» بازی کرد. اگر آن دور، کارت «سگ با لباس زیبا» را بازی می‌کرد، احتمالاً امتیازاتی را برای به دست می‌آورد.
با در نظر گرفتن این موضوع، بدیهی است که فکر کنیم کارت «سگی که در کت‌وشلوار است»، کارت مربوط به محمد نیست، بلکه مال شخص دیگری است. محمد خوشحال می‌شد که این کارت را در دور قبل به جای کارت «رباتِ اختاپوس» بازی می‌کرد. البته اما از آن‌جایی که این فقط یک دور است، او تنها یک بار شانس دریافت این کارت را داشته است که تا حدودی بعید است. با توجه به کارتی که ستاره در دور قبل بازی کرده، حالا بهتر می‌‎توانیم حدس بزنیم که او در این دور با کدام کارت بازی کرده است.

 


تعمیم این تکنیک:
ما می‌توانیم از این تکنیک به طور گسترده‌تر استفاده کنیم. ما می‌توانیم نه‌تنها آخرین دور یک بازیکن، دو دور آخر یا حتی همه راندها را در نظر بگیریم. اگر متوجه شویم که بازیکنی در توصیف پرندگان با کارت‌ها ضعیف بازی می‌کند، احتمالاً کارتی که به پرندگان مربوط باشد در دست ندارد. یا زمانی که بازیکنی در دسته‌کارت‌های «ارباب حلقه‌ها» یک کارت بی‌ارزش بازی می‌کند، بعید است که بعداً در بازی یک کارت خوب از دسته‌کارت‌های «ارباب حلقه‌ها» در دست داشته باشد.

 


هر چه در دورهای قبل، بازیکنی بد بازی کند، ارزش اطلاعات به دست آمده کمتر است، چون ممکن است آن بازیکن در حال حاضر تعداد زیادی کارت جدید داشته باشد. با این حال، توجه به این نکته مهم است که در «Dixit» اطلاعات مربوط به دورهای قبلی بی‌فایده نیست؛ چون ممکن است بازیکن قسمت بزرگی از کارت‌های دست خود را نگه دارد و فقط کارت‌های جدیدی را که دریافت می‌کند بازی کند. در چنین مواردی اطلاعاتی که در مورد دست او دارید ثابت باقی می‌ماند. اگر می‌خواهید حرفه‌ای بازی کنید، مطمئناً می‌توانید موقعیت کارت‌های در دست حریف خود را تماشا کنید تا ببینید آیا او کارت‌های جدید خود را بازی می‌کند یا نه. اما این کار، شاید برای یک بازی خوب و دوستانه «Dixit» کمی ناجوانمردانه باشد.

 


گسترش استراتژی‌های بازی «Dixit»:
اگر « Dixit» را برای توسعه تاکتیک‌ها و استراتژی‌های آن بازی می‌کنید، احتمالاً باید آن‌قدر بازی را تکرار کنید تا نکات مشابهی را در بازی‌های مختلف مشاهده کنید و حتی احتمالاً با پیدا کردن نکات جدید، برای همان کارت‌ها نیز مشکل دارید. این موضوع باعث می‌شود که میزان سرگرمی بازی کمتر شود. خوشبختانه، «Dixit» گزینه‌های زیادی را ارائه می‌کند که اساساً فقط کارت‌های جدیدی را برای بازی در اختیار شما قرار می‌دهند. این افزونه‌ها باعث افزایش طول عمر بازی می‌شود.

 

 

برای اطلاع از اخبار مربوط به بازی‌ها و مطلع شدن از مقالات تازه می‌توانید به اینستاگرام ما به نشانی bazipardazi مراجعه کنید.

 

منابع:

‌‌‌‌‌‌‌
https://boardgametheories.com/use-this-tactic-to-win-at-dixit/
https://www.ultraboardgames.com/dixit/dixit-jinx-game-rules.php

کلید واژه ها: بازی بازی رومیزی بازی استراتژی بازی فکری استراتژی‌ برد


نظر شما :