مقاله علمی - آرشیو

تاثیر بازی بر رشد و تربیت انسان

تاثیر بازی بر رشد و تربیت انسان

تاکنون مطالب متنوعی را درباره تاثیر بازی‌ها به خصوص بازی‌های رومیزی در تربیت کودکان و همچنین یادگیری آن‌ها بیان کرده‌ایم. یکی از انواع بازی‌ها که می‌تواند بسیار در تربیت کودکان موثر باشد، استفاده از بازی‌های نمایشی است. بازی‌های نمایشی دسته‌ای از بازی‌ها هستند که در آن افراد به خصوص کودکان سعی در تقلید رفتارهای دیگران (بزرگسالان) دارند. اگر بازی‌های نمایشی هدفمند باشد، تاثیر زیادی در تربیت درست کودکان و نوجوانان در زمینه‌های اجتماعی، عاطفی، شغلی و… خواهد داشت.

ادامه مطلب
رابطه بازی با یادگیری و رشد اجتماعی

رابطه بازی با یادگیری و رشد اجتماعی

قطعاً برای همه ما اتفاق افتاده است که در دوران تحصیل و در سر کلاس خسته شده و حوصلمان سر رفته و طبیعتاً بازدهی خوبی در یادگیری نداریم. افراد زیادی به اینموضوع فکر کرده‌اند که چگونه می‌توان این مشکل و مانع را برطرف کرد. در بسیاری از نظام‌های آموزشی در دنیا، استفاده از بازی به عنوان روشی موثر مطرح شده است. به کار بردن بازی‌ها مخصوصاً بازی‌های رومیزی و محیطی علاوه بر اینکه باعث سرگرمی و نشاط افراد می‌شود، در افزایش قدرت یادگیری و همچنین رشد رفتارهای اجتماعی دانش‌آموزان نقش پربازدهی دارد.

ادامه مطلب
هرچی محیط بازی جذاب‌تر، خلاقیت بچه‌ها بالاتر

هرچی محیط بازی جذاب‌تر، خلاقیت بچه‌ها بالاتر

خب تا الان مطالب زیادی راجع به اهمیت بچه‌های امروز در آینده فردا گفته شده و اینکه آموزش و پرورش بچه‌ها بسیار مهم می‌باشد چرا که این افراد در آینده زمام کشورها و جوامع را در عرصه‌های مختلف از جمله سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و… به دست خواهند گرفت و آن‌ها را پیش خواهند برد. طریقه آموزش به کودکان بحث بسیار مهمی است و بارها عنوان کرده‌ایم که از بازی و سرگرمی می‌توان به بهترین نحو در این رابطه بهره برد تا هم کودکان بازدهی خوبی در یادگیری داشته باشند و هم از یادگیری خود لذت ببرند. اما چگونگی طراحی محیط بازی نیز در افزایش خلاقیت کودکان بسیار موثر است. ما باید بدانیم که هرچه قدر محیط و فضای بازی مورد استفاده قرار گرفته را جذاب‌تر طراحی کنیم، هم کودک لذت بیشتری خواهد برد و هم به طور ناخودآگاه خلاقیت و نوع تفکر او افزایش پیدا می‌کند. در مقاله امروز، این مطلب را بیشتر بررسی می‌کنیم.

ادامه مطلب